onsdag 17 november 2010

Ola på skola!

Som alla vi som bor här uppe i norr vet så kan det ofta vara ganska långt om man ska åka någonstans. Farmor kanske bor i Pajala medan du bor i Piteå? Det blir inte så ofta man snippar förbi på en hembakad kaka om man säger så. Detta är ju en verklighet som vi lärt oss att leva med, och något som vi på Ung Företagsamhet i Norrbotten givetvis också får känna på!

I måndags så åkte jag de 5 korta milen för att prata affärsplaner med eleverna på Handelsprogrammet på Strömbackaskolan i Piteå. Jag fick även se några riktigt snygga mössor som var på väg att bli en grym UF-produkt!

I tisdags bar det av till Älvsbyn, dit det är ungefär 6 mil. Där träffade jag ett gäng taggade elever som bland annat pratade om japanska affärskontakter! Efter besöket i Älvsbyn satte jag mig åter i bilen och åkte vidare de 9 milen mot Arvidsjaur och Sandbackaskolan. Vädret var sjukt bra, strålande sol och cirka -9º. Sämre arbetsplats kan man ha!


I Arvidsjaur kom jag in mitt i fikat (bra timing av mig - tack för kladdkakan) och vi pratade affärsplaner. Smakade även en UF-produkt (goood Smoothie) från företaget Friskis och Fructis UF (på bilden), som för övrigt har en grym reklamslogan – ”Vi befruktar er!”. Efter Arvidsjaur så satte jag mig åter i bilen och åkte de 15 milen tillbaka till Luleå. Två riktigt roliga dagar där jag fick träffa många företagare med grymma affärsidéer var till ända!

/Ola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar