fredag 20 augusti 2010

Nu intar vi länet!!

Jag har gjort mitt första skolbesök! Jag följde med Malin till Haparanda igår, där fick jag bli bekant med några trevliga lärare. Skolan står alldeles tooom och det är tyst. Så tyst att en knappnål som faller till golvet hörs...Lärarna längtar efter er elever nu, den känslan fick jag. Och om en skola kan längta så gör den det med!

Vi besökte även folkhögskolan, där ett gäng elever redogjorde för hur det hade gått att driva företag under sommaren. De är i åldern 17-18 år och har valt att driva företag under sommaren istället för att jobba med det "traditionella" feriearbetet. Modigt! Det hade gått riktigt bra för de flesta. Ett företag hade haft så höga intäkter att de hade kunnat ta ut en lön på 9000 kronor var!! Mycket högre lön än vad feriearbetet hade gett med andra ord. Sammanfattningsvis var de klart nöjda och förrutom att de hade fått mer pengar i fickan så hade de även fått lära sig en hel del nya saker. Projektet, som de deltog i, heter Sommarlovsentreprenörer och kommer troligen, eftersom det blev så lyckat, att drivas i Haparanda nästa sommar igen. Rekommenderar varmt!

Nu ska jag och Malin ta helg och ladda för ännu en intensiv vecka nästa vecka. Ha de´ gött =)

/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar