fredag 1 oktober 2010

Olle Nyberg berättar om sitt år efter UF-företaget

Olle Nyberg drev under läsåret 06/07 UF-företaget Awake UF. Företaget kammade hem 3 priser på den regionala mässan då de kom 3a i bästa webbsida, 3a i bästa logotyp och 2a i bästa tjänst. Det här är vad Olle har pysslat med efter han avvecklat sitt UF-företag och tagit studenten:

Efter min tid som UF-företagare var jag ganska övertygad om att jag inte hade något att förlora på att prova. Att våga släppa tryggheten och göra något man tror på, trots att det kan bli jobbigt. Jag kunde ha stannat kvar på mitt jobb som jag hade när jag slutade gymnasiet, men jag var säker på att det fanns mer att upptäcka. Jag var också säker på att jag skulle ångra mig om jag inte gjorde det, för det var ju nu som jag var ung och hade chansen.

När jag slutade gymnasiet var jag väldigt målinriktad mot att få jobba med design
och layout inom reklambranschen. Jag tyckte att det var riktigt roligt, eftersom allt
arbete kring mitt UF-företag handlade om det. Jag sökte till en speciell skola som jag verkligen ville gå. Min gymnasielärare brukade säga till mig att det var på den skolan man skulle gå om man ville bli något. Så jag skickade in en ansökan, men gjorde en tabbe. Kryssade i fel ruta i ansökningsblanketten så att jag hamnade på något helt annat än den designutbildning som jag egentligen ville gå. Men det visade sig att det misstaget var det bästa jag gjort på länge, för utbildningen jag kom in på handlade om psykologi och strategi.

Det var som om en ny värld öppnade sig och jag blev riktigt ”såld” på den. Jag hade inte läst någon psykologi på gymnasiet eftersom alla mina kompisar sade att det var skittråkigt. Efter skoltiden jobbade jag med mitt företag och hyrde ut mig till andra företag som behövde hjälp inom media och reklam. Det gick bra fram till att det blev lågkonjunktur, sen blev jag tvungen att ta en anställning. Vad jag kom på då var att allt jag lärt mig under tiden som företagare, kunde jag även använda som anställd. Jag upptäckte att man inte behöver vara egenföretagare för att vara företagsam. Det är mer som en inställning till hur man gör saker. Efter ett par år i prova-på-anda och kämpande med allt möjligt, så arbetar jag idag på ett globalt dryckesföretag. Här får jag använda mig av min kreativitet och psykologi. Det passar mig mycket bra.


Med det sagt (skrivet) av Olle Nyberg så tar vi helt enkelt helg! Vi på UF kommer hänga i Sundsvall i början av nästa vecka då det är dags för den årliga storregionala lärarkonferensen. Men vi är tillbaka på onsdag och sen kommer vi kicka igång registreringsturnen!

Trevlig helg allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar