måndag 18 oktober 2010

Tips nr 5 från Mia Storm


Företaget Mia Storm Design UF drev jag själv och nu i efterhand när jag tänker tillbaka på UF-året inser jag hur mycket kursen gav mig, både i kunskap och i utveckling. Jag valde att ha ett företag själv och designade ett mönster där slutprodukten blev en kudde. För mig var själva produktionsprocessen lång och jag utvecklade min produkt under tidens gång.

Mitt främsta tips är att göra något som intresserar en själv, det låter klyschigt men det är nog den godaste ingrediensen för ett lyckat resultat. En bra planering över UF-året är också väldigt bra att ha, för att kunna ha en översyn över vad som ska göras och för att få bitarna på plats.

Väljer man att arbeta i grupp är det viktigt att gruppen fungerar som ett bra team. Att driva ett företag innebär att ha ansvar över olika områden, som ekonomi, marknadsföring o.s.v. Jag upplever att det är lättare att driva företaget om man är fler än en, men självklart går det om man vill.

Den regionala mässan var roligare än jag hade föreställt mig, att bygga en monter, möta människor och få respons på det man gjort kändes väldigt bra. Jag fick andra pris i Bästa logotyp och ett första pris i Bästa hantverk, det gav mig en kick och kändes också som en slags bekräftelse av att jag lyckats göra något bra. Möjligheten att få åka till Stockholm på SM var också en upplevelse utan dess like. Jag trodde inte att en kurs i skolan kunde utvecklas till något så pass roligt och nyttigt, för enligt mig kan inte Ung företagssamhet jämföras med någon kurslitteratur över huvud taget.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar